Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Συνοπτικός Πίνακας Εκφραστικού Λόγου


Συνοπτικός Πίνακας Εκφραστικού Λόγου

0 –1 έτους
                 Διαφοροποιεί τον πόνο και τη χαρά με το κλάμα/ φώνηση
     Ποικίλλει το ψέλλισμα από ήχους φωνηέντων σε σύμφωνα / επανάληψη συλλαβών  π. χ. /ma ma ma /
                 Παίζει με τους ήχους και εναλλάσσει  στον τόνο της φωνής
                 Μιμείται ήχους και τον τόνο της φωνής και της ομιλίας  των άλλων
                 Κατανοεί το ναι- όχι.
                 Εκτελεί απλές εντολές  π.χ. φέρε την μπάλα, έλα εδώ.
                 Παρακολουθεί τους άλλους όταν συζητούν.
                 Λέει 2 - 3 λέξεις συνειδητά αν και όχι πάντα καθαρά

1 –2 ετών
                 Κουνάει / γνέφει το κεφάλι για ναι / όχι
                 Αναγνωρίζει ορισμένες απλές λέξεις (ως 50 ουσιαστικά γύρω στα 2 χρόνια)
                 Ηχολαλεί την τελευταία λέξη σε πρόταση που ακούει
                Παράγει ήχους ζώων και μπορεί να τους χρησιμοποιήσει για να ονομάσει ζώα
                 Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1 - 2 λέξεις (πού γιαγιά;).
                 Απαντά σε ερώτηση τύπου « Τι είναι αυτό; » με το όνομα του αντικειμένου
                 Παράγει προτάσεις 2 λέξεων (περίπου στον 23ο μήνα)
                 Χαίρεται τα ποιηματάκια και τραγουδάκια και προσπαθεί να συμμετέχει
                 Λέει γύρω στις 22 λέξεις
                 Λέει όχι και τη λέξη
                 Ονομάζει δυο μέρη του σώματος
                 Κατανοεί πιο σύνθετες εντολές (βάλε το ποτήρι στο τραπέζι)

2 –3 ετών
                 Προτάσεις 2 λέξεων, περιλαμβάνει επίθετα, π.χ. « μεγάλο αυτοκίνητο », καθώς και ιδιοκτησία, π.χ. « το μεγάλο αυτοκίνητό μου »
                 Εκφράζει ανάγκες για τουαλέτα
                 Ονομάζει 7-9 μέρη του σώματος του
                 Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομά του
                 Αρχίζει να παράγει χρόνους ρημάτων π.χ. «πήγε»
                 Λέει πάνω/ κάτω, μέσα/ έξω
                 Ονομάζει ένα χρώμα (συνήθως κόκκινο)
                 Εμφανίζεται ο πληθυντικός των λέξεων, προς το τέλος αυτής της περιόδου
                 Λέει «τι», «που», «τι είναι αυτό», συν 2-3 λέξεις
                 Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 λέξεων

3 –4 ετών
                 Διηγείται τις άμεσες εμπειρίες του
                 Αναφέρει τη χρησιμότητα απλών αντικειμένων
                 Εκφράζεται στο μέλλοντα
                 Χρησιμοποιεί αντωνυμίες αυτός/ αυτή
                 Ονομάζει μέχρι τέσσερα χρώματα
                 Λέει ανοιχτό/ κλειστό, ψηλό/ χαμηλό-κοντό, γεμάτο/ άδειο
                 Χρησιμοποιεί πληθυντικό και μπορεί να μετρήσει
                 Κάνει ερωτήσεις τύπου «πώς ;»

4 –5  ετών
                 Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις, π/χ. «κλώτσησα τη μπάλα και πήγε στο δρόμο»
                 Χρησιμοποιεί λέξεις «αδερφός/ -ή», «παππούς»
                 Διηγείται γνωστές ιστορίες  χωρίς βοηθητικές εικόνες.
                 Χρησιμοποιεί πολυσύνθετες προτάσεις
                 Διαχωρίζει τους ήχους, δυνατός/ χαμηλός
                 Χρησιμοποιεί ονομασίες κατά κατηγορίες, π.χ. φρούτα, ζώα, ρούχα
                 Γνωρίζει αντίθετες έννοιες
                 Κάνει ερωτήσεις τύπου «ποιος», «ποιο», «πότε»
                 Κάνει σωστή χρήση των χρόνων
                 Κατανοεί τις συζητήσεις, στο σπίτι και στο σχολείο
                 Κατανοεί συνθετότερες χωρικές έννοιες (πάνω από, κάτω από, πίσω, πλάι).
                 Κατανοεί συνθετότερες χρονικές έννοιες (αργά το βράδυ).
                 Συγκρίνει κατά μέγεθος (μεγάλος - μεγαλύτερος, μικρός -μικρότερος, κ.α.)
                 Έχει λεξιλόγιο 1500 λέξεων.
                 Σχηματίζει προτάσεις με 4 - 5 λέξεις.
                 Αρθρώνει όλα τα σύμφωνα και τα συμφωνικά συμπλέγματα .
                 Λέει δύσκολες. και πολυσύλλαβες λέξεις.
                 Μιλάει με ευχέρεια, χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις
                 Κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιώντας πού, γιατί, τι ;
                 Συνδυάζει ρήματα και ουσιαστικά
                 Λέει το όνομα και το επίθετό του

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου