Μαθησιακές δυσκολίες
Ο όρος Μαθησιακές Δυσκολίες χρησιμοποιείται για να δηλώσει μια ομάδα διαταραχών που αφορούν την κατάκτηση και τη σωστή χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου.
Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες συναντούν δυσκολίες σχετικά με τον προφορικό λόγο και την ακουστική κατανόηση, στον μηχανισμό γραφής και ανάγνωσης και τέλος στις μαθηματικές ικανότητες.Οι διαταραχές αυτές φαίνονται να οφείλονται σε δυσλειτουργίες του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος. Ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν πως η ύπαρξη τους οφείλεται σε κληρονομικούς παράγοντες ενώ κάποιοι άλλοι ότι τα προβλήματα συμπεριφοράς οδηγούν στην εμφάνισή τους.Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αφορούν το 20-25% του πληθυσμού και εμφανίζεται αρκετά πιο συχνά σε αγόρια από ότι σε κορίτσια.Χαρακτηριστικά:_Κατά τη διάρκεια του προφορικού λόγου μπορεί να σας προβληματίσουν:α) δισταγμός για ανάπτυξη διαλόγου και επικοινωνίαβ) «φτωχή» παραγωγή, χρήση μικρών λέξεωνγ) δυσκολία στο να βρουν τις κατάλληλες λέξειςδ) περιγραφή γεγονότων ή ιστοριών με τυχαία σειρά χωρίς να υπάρχει κάποιο νόημαε) ανολοκλήρωτες προτάσεις, «φτωχή» πραγματολογία και βλεμματική επαφήστ) δυσκολία στην κατάτμηση των λέξεων στους ήχους τις και αδυναμία στη δημιουργία τις.
_Όσον αφορά το μηχανισμό ανάγνωσης ίσως παρατηρήσετε:
α) αργή εκμάθηση του μηχανισμού ανάγνωσης σε σχέση με τους συνομήλικους
β) μειωμένη κατανόηση του κειμένου που διάβασε
γ) συλλαβιστή ανάγνωση και αρκετά κομπιάσματα
δ) δεν υπάρχει κατάλληλος χρωματισμός της φωνής κατά τη διάρκεια ανάγνωσης και τήρηση των σημείων στίξης
ε) χάνουν τη σειρά στο κείμενο που διαβάζουν
στ) συγχέουν γράμματα ή λέξεις με άλλα-ες που μοιάζουν οπτικά.
α) αργή εκμάθηση του μηχανισμού ανάγνωσης σε σχέση με τους συνομήλικους
β) μειωμένη κατανόηση του κειμένου που διάβασε
γ) συλλαβιστή ανάγνωση και αρκετά κομπιάσματα
δ) δεν υπάρχει κατάλληλος χρωματισμός της φωνής κατά τη διάρκεια ανάγνωσης και τήρηση των σημείων στίξης
ε) χάνουν τη σειρά στο κείμενο που διαβάζουν
στ) συγχέουν γράμματα ή λέξεις με άλλα-ες που μοιάζουν οπτικά.
_Σχετικά με το μηχανισμό γραφής και την ορθογραφία ίσως σας κινήσουν το ενδιαφέρον:α) παραλείψεις, προσθαφαιρέσεις ή αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών και λέξεωνβ) δε χρησιμοποιούνται ή χρησιμοποιούνται σε λανθασμένη θέση τα κεφαλαία γράμματαγ) δε χρησιμοποιούνται τα σημεία στίξης ή τα τονικά σημείαδ) δεν υπάρχει κενό μεταξύ των λέξεων και παρατηρείται κακός γραφικός χαρακτήραςε) η δομή και η οργάνωση στο γραπτό δεν είναι κατάλληλη ενώ το λεξιλόγιο τους είναι περιορισμένοστ) ενώ γνωρίζουν τους κανόνες ορθογραφίας δεν τους χρησιμοποιούν
_ Σχετικά
με τη μαθηματική λογική μπορεί να σας προβληματίσουν:
α) αδυναμία να μετατρέψουν τις γλωσσικές πληροφορίες σε μαθηματικές αναπαραστάσειςβ) δυσκολία στη σύγκριση μεγεθών και ποσοτήτωνγ) δυσκολία κατά την διαδικασία κατάκτησης των μαθηματικών εννοιών και στρατηγικών που χρειάζονται για την επίλυση προβλημάτων
_Άλλες συνηθισμένες συμπεριφορές που παρατηρούνται σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι:α) διαταραχές της μνήμηςβ) περιορισμένη συγκέντρωση της προσοχής και εύκολη κόπωσηγ) δυσκολίες στον προσανατολισμό χώρου και χρόνουδ) έλλειψη κοινωνικοποίησης και χαμηλή αυτοεκτίμησηε) υπερκινητικότηταστ) αποδιοργάνωση σε περιβάλλον όπου επικρατεί άγχος και ένταση.Σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον:Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί πως τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι ανίκανα για μάθηση. Τα παιδιά αυτά διαθέτουν έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης, επεξεργασίας των πληροφοριών και αντίληψης.Αυτό που πραγματικά χρειάζονται και θα βοηθήσει στη βελτίωση των δυσκολιών τους είναι ένα διαφορετικό πρόγραμμα διδασκαλίας προσαρμοσμένο σε αυτά και τις αδυναμίες τους.Κύριος σύμμαχος για την καλύτερη εξέλιξη των δυσκολιών είναι η συνεργασία οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος. Θα πρέπει να συζητήσουν από κοινού για τις δυσχέρειες που έχουν παρατηρηθεί στο παιδί και να συνεργαστούν ώστε να προσαρμόσουν και τα δύο περιβάλλοντα στις ανάγκες του παιδιού.Στο οικογενειακό περιβάλλον θα πρέπει να επικρατεί ηρεμία και οι γονείς να είναι ψύχραιμοι και υπομονετικοί. Δε πρέπει να του μεταδίδουν το άγχος τους γεγονός που θα το αποδιοργανώσει και θα το οδηγήσει σε αισθήματα χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.Αντίθετα οφείλουν να το στηρίζουν ψυχολογικά και να εφευρίσκουν διάφορες τακτικές που θα διευκολύνουν τη ζωή του γενικά αλλά κυρίως τη στάση του απέναντι στη μάθηση.Θα πρέπει να του δώσουν κίνητρα για τη βελτίωση των σχολικών του ικανοτήτων, να υπάρχει συνεχής ενθάρρυνση και να βοηθήσουν να καταργηθεί η ιδέα της διαφορετικότητας που ίσως έχει δημιουργηθεί.Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να αναπτύξει μια σχέση συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με το παιδί. Θα πρέπει να είναι στοργικός, υπομονετικός, γεμάτος κατανόηση, να το επιβραβεύει και να το ενθαρρύνει συνέχεια. Οφείλει να του προσφέρει εξατομικευμένη και διακριτική βοήθεια αλλά και περισσότερο χρόνο.Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να αξιολογεί περισσότερο την προσπάθεια παρά τη μορφή του γραπτού του και να μην το συγκρίνει με άλλους μαθητές. Οφείλει να πραγματοποιεί δραστηριότητες , οι οποίες επιτρέπουν τη συμμετοχή του παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες και θα του τονώσουν την αυτοπεποίθηση.Τέλος, δε θα πρέπει να τον υπερφορτώνει με πολλή δουλειά για το σπίτι, δεδομένου ότι κουράζεται εύκολα και η μη ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων θα τον οδηγήσουν σε αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα.Η συνεργασία με τους ειδικούς:Ο καλύτερος σύμμαχος για την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των δυσκολιών σε αυτά τα παιδιά είναι η έγκαιρη διάγνωση.Για αυτό το λόγο γονείς και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αποταθούν σε κάποιον ειδικό αμέσως αφού παρατηρήσουν συμπεριφορές και χαρακτηριστικά που θα τους προβληματίσουν.Εκείνος θα τους ενημερώσει και θα τους δώσει συμβουλές για την καλύτερη αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού και την καταλληλότερη συμπεριφορά απέναντι σε αυτό.Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν την ικανότητα να προοδεύσουν στο σχολικό αλλά και στο κοινωνικό περιβάλλον. Ας τα βοηθήσουμε λοιπόν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους και ας τους δώσουμε τη δύναμη και την ευκαιρία να επιτύχουν τους στόχους τους και να γίνουν ανεξάρτητα και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας μας.
Για το λόγο αυτό μη διστάσετε να επικοινωνήσετε για οποιαδήποτε απορία ή για να ζητήσετε βοήθεια.
Άντρη Καντηλάφτη Λογοπαθολόγος/ Λογοθεραπεύτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου