Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

Ελέγξτε το λόγο, την ομιλία, την αντίληψη και την ακοή του παιδιού σας



ΟΔΗΓΙΕΣ: Διαβάστε τις ερωτήσει που αντιστοιχούν στην ηλικία του παιδιού σας και σημειώστε ανάλογα ΝΑΙ/ΟΧΙ.  Μετά προσθέστε και ελέγξτε;
Όλα ΝΑΙ:  Θαυμάσια!  Ο λόγος, η ομιλία, η ακοεί και αντίληψη του παιδιού σας αναπτύσσονται σε φυσιολογικά πλαίσια.
3-5 ΟΧΙ:  Προσοχή το παιδί σας πιθανόν να παρουσιάζει καθυστέρηση στα στάδια ανάπτυξης λόγου, ομιλίας, ακοής και αντίληψης.
5+ ΟΧΙ:  Δράστε αμέσως.  Αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου ειδικού ( Λογοπαθολόγου ή/ και Ωτορινολαρυγγολόγου ή/ και Ακουολόγου) για το παιδί σας

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:  Ο πίνακας αυτό είναι ενδεικτικός αλλά όχι καθοριστικός της γλωσσική ανάπτυξης τους παιδιού σας.  Δεν αποτελεί πλήρη αξιολόγηση των ικανοτήτων του παιδιού σας.
 
ΣΗΜΕΙΩΣΕ
ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ
ΗΛΙΚΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΚΟΗ
ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ


̶         Γελά;
̶         Κλαίει;
̶         Παράγει διάφορους ανάμικτους ήχους
̶         (κυρίως φωνήεντα);
ΓΕΝΝΗΣΗ – 3 ΜΗΝΩΝ

̶               Αντιλαμβάνεται ήχους ή φωνές;
̶               Ακούει την ομιλία των γύρω του;
̶               Ξαφνιάζεται ή κλαίει όταν ακούει διάφορους θορύβους;
̶               Ξυπνά σε δυνατούς ήχους;
̶               Ησυχάζει στο άκουσμα γνωστής φιλικής φωνής;




̶         Φλυαρεί;
̶         Κλαίει διαφορετικά για αδιάφορες ανάγκες;
̶         Επαναλαμβάνει συχνά τον ίδιο ήχο;
3-6 ΜΗΝΩΝ 
̶               Προσπαθεί να γυρίσει προς τον ομιλητή;
̶               Χαμογελά όταν του μιλάς;
̶               Σταματά να παίζει να φαίνεται να ακούει ήχους ή ομιλία;
̶               Φαίνεται να αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;




̶         Άρχισε να μιμείται ήχους από το περιβάλλον του;
̶         Χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς ήχους σε συλλαβές όπως πα πα πα;
6-9 ΜΗΝΩΝ 

̶               Προσέχει ή/ και κοιτάζει γύρω, για να εντοπίσει την πηγή των διαφόρων νέων ήχων γύρω του;
̶               Γυρίζει το κεφάλι του προ την πηγή ήχων;
̶               Δείχνει να αναγνωρίζει λέξεις όπως «μαμά», «παπά», «γεια», «μπάλα» κ.α;
̶               Ανταποκρίνεται στο όνομά του;




̶      Χρησιμοποιεί νοήματα για να εκφραστεί όπως «γειά», «παλαμάκια», «όχι» (με το κεφάλι), κτλ;
̶      Παράγει και συνδυάζει διάφορες συλλαβές όπως «παπικου»;
̶      Άρχισε να χρησιμοποιεί λέξεις; 2-3 λέξεις τον 1ο χρόνο (οι λέξεις μπορεί να μην προφέρονται ορθά)
      9-12 ΜΗΝΩΝ 


̶               Ανταποκρίνεται στο «όχι»;
̶               Άρχισε να υπακούει σε απλές εντολές π.χ. «έλα», «θέλεις κι άλλο»;
̶               Δίνει ένα παιγνίδι όταν του ζητηθεί;
̶               Δίνει προσοχή όταν όταν του μιλούν άλλοι;
̶               Ερευνά ή κοιτάζει γύρω του όταν ακούσει καινούργιους ήχους;
̶               Εξερευνά το περιβάλλον του αρκουδώντας ή περπατώντας;




̶         Χρησιμοποιεί 20-50 λέξεις; (18 μηνών)
̶         Χρησιμοποιεί 100-200 λέξεις; (στα 2 χρόνια)
̶         Προσπαθεί να επαναλάβει αυτό που ακούει;
̶         Κάνει ερωτήσεις βάζοντας 2 λέξεις μαζί;
̶         Άρχισε να συνδυάζει 2 λέξεις για να φτιάξει φράση ή πρόταση όπως «μαμά μήλο», «πουλί πετά», «έτο τούτο» κ.α.;
1-2 ΧΡΟΝΩΝ




          
̶               Παρακολουθεί εικονογραφημένα παραμύθια;
̶               Μπορεί το παιδί σας να ακολουθήσει διαπλές εντολές π.χ. «Πάρε την κούκλα και βάλε τη στην καρέκλα»;
̶               Αναγνωρίζει 3-6 μέλη του προσώπου ή του σώματος;
̶               Άρχισε να χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιγνίδια; (π.χ. σκεπάζει τη κούκλα του)
̶               Κατανοεί περίπου  λέξεις; (κυρίως ρήματα και ουσιαστικά)




̶         Χρησιμοποιεί περίπου 300-400 λέξεις;
̶         Χρησιμοποιεί προτάσεις μέχρι και τριών λέξεων;
̶         Κάνει πολλές ερωτήσεις χρησιμοποιώντας «τι», «που», «γιατί»;
̶         Κουβεντιάζει μόνο του ή με τα παιγνίδια του;
̶         Συμμετέχει σε παιδικά τραγούδια που έχουν κίνηση;
̶         Χρησιμοποιεί φράσεις που περιέχουν πληθυντικό π.χ. «πουλιά πετούν», «πολλά μήλα»;
2-3 ΧΡΟΝΩΝ





̶               Κατανοεί σύνθετες προτάσεις π.χ. «Όταν θα πάμε στο περίπτερο θα σου αγοράσω παγωτό»;
̶               Παρακολουθεί ένα διάλογο με ευκολία;
̶               Ανταποκρίνεται αμέσως όταν του φωνάζετε από άλλο δωμάτιο;
̶               Ακούει ράδιο / τηλεόραση στη ίδια ένταση όπως όλοι οι άλλοι στο σπίτι;
̶               Κατανοεί τη διαφορά των εννοιών «πήγαινε», «σταμάτα», «μικρό», μεγάλον»;
̶               Προσέχει διάφορους περιβαλλοντικούς ήχους όπως γαυαγισμα, τηλεόραση, τηλέφωνο, σειρήνα ασθενοφόρου κ.α;
̶               Κατανοεί έννοιες όπως «πάνω – κάτω» «μέσα – έξω», «λίγα – πολλά»;




̶         Χρησιμοποιεί μέχρι και 500-600 λέξεις;
̶         Χρησιμοποιεί φράσεις που περιέχουν άρθρα όπως «Θέλω το μήλο», «Το μωρό τρώει»;
̶         Διηγείται μέρος μιας ιστορίας ή διηγείται γεγονότα καθημερινής ρουτίνας από το σχολείο;
̶         Χρησιμοποιεί το «δεν» και το «μη» για να δηλώσει άρνηση;
3-4 ΧΡΟΝΩΝ




̶               Κατανοεί επίθετα όπως «βαρύ», «άδειο» κ.λ.π.;
̶               Ομαδοποιεί αντικείμενα,
̶               Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (κόκκινο, μπλε, πράσινο);
̶               Κρίνει καταστάσεις και συμπεραίνει;




̶         Προφέρει όλους τους ήχους σωστά εκτός ίσως του «ρ, σ, ζ, ψ, ξ, τς»;
̶         Χρησιμοποιεί παρόμοια δομή προτάσεων όπως και η υπόλοιπη οικογένεια;
̶         Ακούγεται η φωνή του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;
4-5 ΧΡΟΝΩΝ





̶               Κατανοεί έννοιες χρόνου (νύχτα, μέρα);
̶               Ακούει και αντιλαμβάνεται τις περισσότερες συνομιλίες στο σπίτι;
̶               Ακούει και ανταποκρίνεται αμέσως όταν φωνάζετε;
̶               Ακούει ακόμα και χαμηλής έντασης ομιλία όπως κ.λ.π.;