ΟΔΗΓΙΕΣ: Διαβάστε τις ερωτήσει που αντιστοιχούν στην ηλικία
του παιδιού σας και σημειώστε ανάλογα ΝΑΙ/ΟΧΙ.
Μετά προσθέστε και ελέγξτε;
Όλα ΝΑΙ: Θαυμάσια! Ο λόγος, η ομιλία, η ακοεί και αντίληψη του
παιδιού σας αναπτύσσονται σε φυσιολογικά πλαίσια.
3-5 ΟΧΙ: Προσοχή το
παιδί σας πιθανόν να παρουσιάζει καθυστέρηση στα στάδια ανάπτυξης λόγου,
ομιλίας, ακοής και αντίληψης.
5+ ΟΧΙ: Δράστε
αμέσως. Αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου
ειδικού ( Λογοπαθολόγου ή/ και Ωτορινολαρυγγολόγου ή/ και Ακουολόγου) για το
παιδί σας
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο πίνακας
αυτό είναι ενδεικτικός αλλά όχι καθοριστικός της γλωσσική ανάπτυξης τους
παιδιού σας. Δεν αποτελεί πλήρη
αξιολόγηση των ικανοτήτων του παιδιού σας.
ΣΗΜΕΙΩΣΕ
|
ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ
|
ΗΛΙΚΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ
|
ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΚΟΗ
|
ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ
|
||
ΝΑΙ
|
ΟΧΙ
|
ΝΑΙ
|
ΟΧΙ
|
|||
|
|
̶
Γελά;
̶
Κλαίει;
̶
Παράγει διάφορους ανάμικτους ήχους
̶
(κυρίως φωνήεντα);
|
ΓΕΝΝΗΣΗ
– 3 ΜΗΝΩΝ
|
̶
Αντιλαμβάνεται ήχους ή φωνές;
̶
Ακούει την ομιλία των γύρω του;
̶
Ξαφνιάζεται ή κλαίει όταν ακούει διάφορους θορύβους;
̶
Ξυπνά σε δυνατούς ήχους;
̶
Ησυχάζει στο άκουσμα γνωστής φιλικής φωνής;
|
|
|
|
|
̶
Φλυαρεί;
̶
Κλαίει διαφορετικά για αδιάφορες ανάγκες;
̶
Επαναλαμβάνει συχνά τον ίδιο ήχο;
|
3-6 ΜΗΝΩΝ
|
̶
Προσπαθεί να γυρίσει προς τον ομιλητή;
̶
Χαμογελά όταν του μιλάς;
̶
Σταματά να παίζει να φαίνεται να ακούει ήχους ή
ομιλία;
̶
Φαίνεται να αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;
|
|
|
|
|
̶
Άρχισε να μιμείται ήχους από το περιβάλλον του;
̶
Χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς ήχους σε
συλλαβές όπως πα πα πα;
|
6-9 ΜΗΝΩΝ
|
̶
Προσέχει ή/ και κοιτάζει γύρω, για να εντοπίσει την
πηγή των διαφόρων νέων ήχων γύρω του;
̶
Γυρίζει το κεφάλι του προ την πηγή ήχων;
̶
Δείχνει να αναγνωρίζει λέξεις όπως «μαμά», «παπά»,
«γεια», «μπάλα» κ.α;
̶
Ανταποκρίνεται στο όνομά του;
|
|
|
|
|
̶
Χρησιμοποιεί νοήματα για να εκφραστεί όπως «γειά»,
«παλαμάκια», «όχι» (με το κεφάλι), κτλ;
̶
Παράγει και συνδυάζει διάφορες συλλαβές όπως
«παπικου»;
̶
Άρχισε να χρησιμοποιεί λέξεις; 2-3 λέξεις τον 1ο
χρόνο (οι λέξεις μπορεί να μην προφέρονται ορθά)
|
9-12 ΜΗΝΩΝ
|
̶
Ανταποκρίνεται στο «όχι»;
̶
Άρχισε να υπακούει σε απλές εντολές π.χ. «έλα»,
«θέλεις κι άλλο»;
̶
Δίνει ένα παιγνίδι όταν του ζητηθεί;
̶
Δίνει προσοχή όταν όταν του μιλούν άλλοι;
̶
Ερευνά ή κοιτάζει γύρω του όταν ακούσει καινούργιους
ήχους;
̶
Εξερευνά το περιβάλλον του αρκουδώντας ή περπατώντας;
|
|
|
|
|
̶
Χρησιμοποιεί 20-50 λέξεις; (18 μηνών)
̶
Χρησιμοποιεί 100-200 λέξεις; (στα 2 χρόνια)
̶
Προσπαθεί να επαναλάβει αυτό που ακούει;
̶
Κάνει ερωτήσεις βάζοντας 2 λέξεις μαζί;
̶
Άρχισε να συνδυάζει 2 λέξεις για να φτιάξει φράση ή
πρόταση όπως «μαμά μήλο», «πουλί πετά», «έτο τούτο» κ.α.;
|
1-2 ΧΡΟΝΩΝ
|
̶
Παρακολουθεί εικονογραφημένα παραμύθια;
̶
Μπορεί το παιδί σας να ακολουθήσει διαπλές εντολές
π.χ. «Πάρε την κούκλα και βάλε τη στην καρέκλα»;
̶
Αναγνωρίζει 3-6 μέλη του προσώπου ή του σώματος;
̶
Άρχισε να χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιγνίδια;
(π.χ. σκεπάζει τη κούκλα του)
̶
Κατανοεί περίπου
λέξεις; (κυρίως ρήματα και ουσιαστικά)
|
|
|
|
|
̶
Χρησιμοποιεί περίπου 300-400 λέξεις;
̶
Χρησιμοποιεί προτάσεις μέχρι και τριών λέξεων;
̶
Κάνει πολλές ερωτήσεις χρησιμοποιώντας «τι», «που»,
«γιατί»;
̶
Κουβεντιάζει μόνο του ή με τα παιγνίδια του;
̶
Συμμετέχει σε παιδικά τραγούδια που έχουν κίνηση;
̶
Χρησιμοποιεί φράσεις που περιέχουν πληθυντικό π.χ.
«πουλιά πετούν», «πολλά μήλα»;
|
2-3 ΧΡΟΝΩΝ
|
̶
Κατανοεί σύνθετες προτάσεις π.χ. «Όταν θα πάμε στο
περίπτερο θα σου αγοράσω παγωτό»;
̶
Παρακολουθεί ένα διάλογο με ευκολία;
̶
Ανταποκρίνεται αμέσως όταν του φωνάζετε από άλλο
δωμάτιο;
̶
Ακούει ράδιο / τηλεόραση στη ίδια ένταση όπως όλοι οι
άλλοι στο σπίτι;
̶
Κατανοεί τη διαφορά των εννοιών «πήγαινε», «σταμάτα»,
«μικρό», μεγάλον»;
̶
Προσέχει διάφορους περιβαλλοντικούς ήχους όπως
γαυαγισμα, τηλεόραση, τηλέφωνο, σειρήνα ασθενοφόρου κ.α;
̶
Κατανοεί έννοιες όπως «πάνω – κάτω» «μέσα – έξω»,
«λίγα – πολλά»;
|
|
|
|
|
̶
Χρησιμοποιεί μέχρι και 500-600 λέξεις;
̶
Χρησιμοποιεί φράσεις που περιέχουν άρθρα όπως «Θέλω το
μήλο», «Το μωρό τρώει»;
̶
Διηγείται μέρος μιας ιστορίας ή διηγείται γεγονότα
καθημερινής ρουτίνας από το σχολείο;
̶
Χρησιμοποιεί το «δεν» και το «μη» για να δηλώσει
άρνηση;
|
3-4 ΧΡΟΝΩΝ
|
̶
Κατανοεί επίθετα όπως «βαρύ», «άδειο» κ.λ.π.;
̶
Ομαδοποιεί αντικείμενα,
̶
Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (κόκκινο, μπλε,
πράσινο);
̶
Κρίνει καταστάσεις και συμπεραίνει;
|
|
|
|
|
̶
Προφέρει όλους τους ήχους σωστά εκτός ίσως του «ρ, σ,
ζ, ψ, ξ, τς»;
̶
Χρησιμοποιεί παρόμοια δομή προτάσεων όπως και η
υπόλοιπη οικογένεια;
̶
Ακούγεται η φωνή του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;
|
4-5 ΧΡΟΝΩΝ
|
̶
Κατανοεί έννοιες χρόνου (νύχτα, μέρα);
̶
Ακούει και αντιλαμβάνεται τις περισσότερες συνομιλίες
στο σπίτι;
̶
Ακούει και ανταποκρίνεται αμέσως όταν φωνάζετε;
̶
Ακούει ακόμα και χαμηλής έντασης ομιλία όπως κ.λ.π.;
|
|
|